Organisatör Sofia Svanberg

Bemästra konsten att anteckna: En omfattande guide till att organisera i dina anteckningar

Organiserade papper i pappersmapp

Vår värld har ett otroligt snabbt tempo vilket gör att vi allt mer behöver ha ordning och reda runtomkring oss för att ta in all information, prioritera bland uppgifter och nå den professionella (eller privata) framgången vi själva strävar efter. En av de viktigaste komponenterna till att ha ordning och reda är att ha ett organiserat system för hur du anteckningar. Oavsett om du är en student, yrkesutövare eller bara önskar boosta din produktivitet är nyckeln ett välfungerande system. I det här inlägget kommer jag att gå igenom några av de mest effektiva strategierna och teknikerna för att organisera dina anteckningar och bemästra konsten av att anteckna på ett effektivare sätt.

Att förstå vikten av att anteckna

Att anteckna är en viktig skicklighet som kan hjälpa dig att fokusera, bevara viktig information och förbättra din produktivitet. Det är ett viktigt redskap för studenter, yrkesutövare och rent av alla som vill vara organiserade och ha koll på viktig information. Effektivt anteckning kan hjälpa dig att studera mer effektivt, komma ihåg information i längre perioder och ha en referens att titta tillbaka på för framtida behov.

Fördelarna med att organisera sina anteckningar

Att ha ett välfungerande organiserat system för hur du antecknar har många fördelar. Först och främst gör detta det lättare för dig att gå igenom allt ditt material,, det gör det också lättare att hitta specifik information och få en tydligare bild av allt du lär dig. Att ha en organiserad teknik när du antecknar sparar tid, minskar stress och ger dig möjlighet att fokusera på det som är viktigt. Således hjälper det dig att bli mer effektiv och produktiv vilket är viktigt för att nå dina mål (och det gör att vägen dit blir mycket mer behaglig).

Anteckna både digitalt och papper, kvinna

Hur du organiserar dina anteckningar

Att börja förändra hur du anteckningar kan kännas som en skrämmande och ångestväckande tanke men med rätt strategier kan det göras enkelt och möjligt. Här följer några användbara metoder för att göra just det.

Översikts-metoden (Outline Method)

Översikts-metoden är ett populärt sätt att organisera anteckningar. Det innebär att minska ner information till huvudpunkter och underpunkter. Varje gång du hittar en ny huvudpunkt (något viktigt, ett nytt ämne) så skriver du det längst till vänster på sidan. Under den och mer mitt mitten (centralt på pappret) skriver du eventuella underpunkter som hör ihop med det ämnet. 

Denna metod minskar ner den stora strömmen av information och gör det till ett mer lättillgängligt material. Denna metod fungerar oftast väldigt bra när du ska anteckna information från föreläsningar, böcker eller längre artiklar.

Cornell-metoden

Cornell metoden är ett annat populärt sätt att få organiserade anteckningar. Metoden går ut på att du delar in sidan eller pappret i två sektioner: huvudsyftet till vänster och underpunkter till höger. Längst ner på sidan gör du även plats för en sammanfattning. Till vänster skriver du det viktigaste som viktiga namn eller årtal och huvudsyftet med texten. Till höger antecknar du mer fritt, skriv gärna med förkortningar och rita gärna. 

Den här metoden är bra för att få fatt i den viktigaste informationen och hjälper dig att hålla en tydlig struktur i alla dina anteckningar. Detta är särskilt användbart vid möten och föreläsningar.

Mind-maps

Att göra mind-maps är ett visuellt sätt att göra organiserade anteckningar. Det innebär att du skapar en huvudpunkt (som du ritar i mitten på pappret) och därefter kopplar det till olika idéer, information eller tankar som rör detta ämne. Du drar kopplingar mellan de som hör ihop och varje idé kan få en ”undertanke” som sedan kan kopplas vidare, om detta behövs. Den här metoden är fantastiskt bra för att brainstorma och komma på idéer, den passar särskilt bra för de som gillar visuella bilder.

Att anteckna via digitala hjälpmedel

Att anteckna via dator, ipad eller annat digitalt hjälpmedel har nu blivit väldigt vanligt. Det finns särskilda anteckningsprogram som kan hjälpa till att hålla ordning i dina anteckningar, så som Evernote eller OneNote. Att anteckna digitalt kan underlätta för att ändra om i dina anteckningar (utan att behöva sudda information eller stryka något). Du kan oftast också söka på särskilda ord och dela dina anteckningar med andra.

Det finns många olika sätt att få organiserade anteckningar. Det bästa är att prova sig fram och se vilket som passar en bäst. Oavsett vilken form eller metod du använder för att anteckna finns det även tips som är hjälpsamma för att få en bättre överblick, lättare hitta i dina anteckningar och kanske också göra själva antecknandet lite roligare. Här följer några exempel.

Färgkodning

Att färgkoda när du anteckningar kan hjälpa dig att snabbare hitta och identifiera specifik information. Exempelvis om du använder en färg för viktiga citat och en annan färg för nyckelpunkter är det lättare för dig att hitta rätt om du sedan letar efter dem. Det kan också hjälpa dig att visuellt separera olika ämnen eller teman.

Organiserade färgpennor

Ettiketera

Att sätta etikett på dina anteckningar är också ett sätt att snabbt hitta och identifiera särskild information. Exempelvis kan du sätta en etikett som ”viktig” eller ”att göra” på dina anteckningar för att snabbt hitta dit och skapa färdiga listor. Detta kan också hjälpa dig att prioritera bland dina uppgifter och din information. Det går också att sätta etiketter som ”skola”, ”jobb” eller ”projekt” för att lättare koppla dina anteckningar till rätt huvudämne.

Svart etikett för att organisera

Mappar och pärmar

Att använda mappar och pärmar är ett bra sätt att förvara dina anteckningar, oavsett om det är i pappersform eller digitalt. Detta ger dig dels en överblick över vad du har och underlättar för att hitta rätt anteckning när du behöver den, det är också ett sätt att få undan dina anteckningar på ett organiserat sätt så att de slipper hamna huller och buller och i värsta fall bli utsatta för förödande kaffespill eller råka bli raderade.

organiserade pärmar och mappar, arbetsplats

Vanliga frågor och svar

Hur ofta bör jag organisera bland mina anteckningar?

Detta är självklart en smaksak, det beror dels på hur viktigt det är för dig att ha ett organiserat system kring dina anteckningar. Det bästa brukar vara att regelbundet gå igenom sina anteckningar och ha en plan för hur ofta du ska organisera dem. För en del är det en gång i veckan, vilket gör att organiserandet ofta går fort. För vissa räcker det att göra en större organisering 1-2 gånger om året, då tar organiseringen ofta längre tid och risk finns att det känns överväldigande. När man kommit igång med ett organiserat system är det oftast mycket lättare att ”hålla efter” och fortsätta bevara ordningen.

Vad kan hjälpa mig att göra effektivare anteckningar?

Utöver metoderna och tipsen här ovanför kan du också tänka på att fokusera på huvudpunkten i det du hör eller läser, använd gärna förkortningar och symboler för att underlätta anteckningen och minska mängden text. Ett annat bra tips för mer effektivare anteckningar är att göra kortare summeringar på det du läser eller hör.

Vad finns det för fördelar med att anteckna digitalt?

Även detta är främst en smaksak men en av fördelarna är att digitala anteckningar oftast gör det lättare söka på särskilda ord, att dela sina anteckningar med andra och nå dem från olika platser utan att behöva ha med sig pappret. Det kan för en del också kännas lättare att få en visuell överblick, placera i mappar och strukturera bland sina anteckningar. Du kan också flytta på information lättare utan att behöva skriva om eller sudda.

Anteckna både digitalt och på papper, man

Sammanfattningsvis är organiserade anteckningar en viktig del i att vara produktiv och nå framgång i ens privata och professionella liv. Genom att förstå vikten av att anteckna effektivt och att testa olika anteckningsmetoder för att hitta vad som är rätt för just dig, så kan du skapa ett system som fungerar och som hjälper dig att ha koll på det du behöver och minska röra. Våga testa, utvärdera och testa om.

Lycka till med antecknandet!