VARFÖR ORGANISERA PÅ ARBETET?
Det är inte sällan jag får frågan: ska man lägga ner tid på att organisera på sitt jobb? Vad finns det för fördelar med att ha ett organiserat skrivbord, att organisera papper eller organisera verktyg? Är det verkligen värt tiden det tar att göra den första organiseringen? Därför har jag nu sammanställt fördelar med att ha en organiserad arbetsplats, både utifrån kunders feedback och den senaste forskningen.
Vad säger forskning?
STRESS
En rörig arbetsplats och arbetsmiljö ökar stress och därmed även risken för utmattning och sjukskrivning.
Vid ökad stress blir vi även sämre på att fatta beslut, hantera krav och prioritera vilket påverkar din arbetsprestation negativt.
EMOTIONELL TRÖTTHET
En rörig arbetsplats och arbetsmiljö ökar emotionell trötthet, vilket gör att du inte har samma energi att engagera dig i dina arbetsuppgifter, kollegor eller kunder.
Oorganiserad miljö påverkar således din arbetsprestation negativt.
Ovanstående data kommer från Dao. T, Ferrari. J, (2020), The negative side of Office clutter: Impact on Work-Related Well-Being and Job Satisfaction.
Vad tycker mina kunder?
Här är några punkter som mina kunder oftast tar upp när jag följer upp efter en organisering på en arbetsplats
Minska prokrastinering
"Nu när vi har organiserat kan jag faktiskt komma igång med mina arbetsuppgifter istället för att bli överväldigad av alla papper och saker."
Spara tid
"Jag vet vart jag har allt, behöver inte lägga tid på att leta fram rätt sak. Mer tid att faktiskt göra mitt jobb."
Hålla fokus
"Det är lättare att hålla fokus, det är inte massa saker som stör. Jag börjar inte med någon ny uppgift mitt i utan kan lättare få saker klart."
Trivs bättre
"Jag trivs bättre på jobbet."
Ökar prestation
"Känner att jag har mer kontroll, att jag vet vad jag håller på med och att jag är en bra anställd. Det gör att jag presterar bättre på jobbet."
Tillit från kunder
"Mina kunder får ett bra intryck. De ser att jag har koll på läget, att jag är professionell och inte kommer röra till det för dem."